Aktualności
Wróć Akcja ZIMA w Mikołowie
Jak wygląda akcja zima w naszym mieście? Kto i w jakim zakresie odpowiada za drogi? Gdzie zgłaszać?
Jak wygląda akcja zima w naszym mieście? Kto i w jakim zakresie odpowiada za drogi? Gdzie zgłaszać?
KONTAKT i ZGŁOSZENIA PROBLEMÓW:
Jeżeli nie interesują Państwa szczegóły odśnieżania i chodzi tylko o zgłoszenie problemu, to najlepiej kierować zgłoszenia do Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego (PCZK) tel. 32 - 3260430 lub tel. komórkowy 798 717 178 - które dyżuruje całodobowo i przekaże Państwa zgłoszenie odpowiedniemu właścicielowi drogi.
Za drogę odpowiada jej właściciel - szczegóły poniżej.
Kto odpowiada za chodnik? Zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Art. 5. [Obowiązek utrzymania czystości i porządku] 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez: 4) uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych. Brak odśnieżenia chodnika też można zgłaszać jak powyżej do PCZK, które powiadomi właściwego właściciela chodnika lub Straż Miejską.
Zainteresowanych szczegółami zachęcam do przeczytania poniższych informacji.
W okresie zimowym, szczególnie wtedy gdy nagle śnieg zasypie drogi czy też zrobi się przysłowiowa szklanka, denerwujemy się że zima znowu zaskoczyła drogowców. Zdarza się nawet, że większe auta ślizgają się na okolicznych wzniesieniach, a nawet dochodzi do kolizji. Wszyscy narzekamy i szukamy wtedy winnych, którymi oczywiście muszą ostatecznie być drogowcy, a może jednak nie jest to takie jednoznaczne?!
Natomiast by mieć dobrze wyrobione w tym temacie zdanie, warto znać decydujące argumenty wpływające na utrzymanie dróg zimą.
1 - obsługujemy 193 km dróg.
2 – Z pewnością dla każdego jest jasne, że nikt nie przewidzi pogody w 100%, a na każdej drodze nie stoi w gotowości odśnieżarka czy solniczka lub piaskarka, więc odśnieżanie czy posypywanie musi się odbyć zawsze ze zwłoką wynikającą przynajmniej z kolejności odśnieżania 193 km dróg. Kolejność ta natomiast jest uzależniona od ważności drogi, więc gdy rozpoczyna się lub trwa nieustannie odśnieżanie czy posypywanie, sprzęt przejeżdża przez drogi główniejsze nie częściej niż co 3 godziny, a przez drogi boczne nie częściej niż co 6 godzin. Tak więc nigdy i nigdzie drogi nie będą odśnieżone czy posypane w jednej chwili wszystkie, a jednorazowy objazd wszystkich dróg w Mikołowie z wykorzystaniem całego sprzętu trwa 8 godzin, a czas obsługi samego ścisłego centrum to 3 godziny.
3 – W Mikołowie mamy drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe i miejskie, a gmina zajmujemy się tylko drogami miejskimi. Dla przykładu droga Gliwicka to droga krajowa, Bielska to wojewódzka, a Pszczyńska, Rybnicka, Krakowska, czy Wyzwolenia to drogi powiatowe. Chcąc zgłosić jakąś drogę jako nieodśnieżoną, trzeba uwzględnić czas z punktu 1 i dopiero wtedy zgłosić do PCSZK lub sprawdzić czyja to droga i zgłosić do właściwego operatora: https://piechula.pl/content/czyja-droga-w-mikolowie Kontakty ponizej.
4 - Koszty to bardzo ważny i także decydujący czynnik. Proszę sobie wyobrazić, że JEDNORAZOWY objazd tyko naszych dróg gminnych z odśnieżeniem i posypaniem solą kosztuje ok. 50 tys. złotych (jednorazowy objazd miasta z soleniem to 30 tyś. zł. 50 ton soli i 20 tys. zł. odśnieżenie) i cała jednorazowa akcja dla Mikołowa trwa 8 godzin.
5 - Ekologia też ma znaczenie. Jedni chcą by drogi były w zimie zawsze „czarne”, co można uzyskać tylko soląc, a inni i przyroda cierpią od nadmiaru soli niszczącej buty, auta i roślinność, a w szczególności drzewa przy drogach. Tak więc efekt jest taki, że gdy nie solimy – jest źle, gdy solimy – też jest źle. Więc staramy się solić tylko gdy jest to niezbędne.
6 - Kto odpowiada za chodnik?
W temacie chodników zawsze należy pamiętać kto odpowiada za ich stan: ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Art. 5. [Obowiązek utrzymania czystości i porządku] 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez: 4) uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych.
7 – Jak wygląda u nas zakres akcji zima – utrzymanie dróg, chodników, placów których właścicielem jest Gmina Mikołów?
Zestawienie sprzętu do zimowego utrzymania gminy:
- Ciągnik z pługiem - 1
- Ciągnik z pługiem i rozrzutnikiem - 9
- Koparko-ładowarka - 1
- Ładowarka-1
- Mikrociągnik z pługiem do odśnieżania chodników - 8
- Pługo-piaskarka - 2
- Samochód ciężarowy z pługiem - 1
- Samochód patrolowy - 2
- Umowa na dostawę soli drogowej 500 ton (jednorazowe posypanie wszystkich dróg miejskich to ok. 50 ton)
- Skrzynie na sól i piasek - 45 szt.
- Centrum miasta obsługujemy własnymi siłami Zakładu Usług Komunalnych (ZUK).
- Podwykonawcy obsługują 6 rejonów.
- Decyzję o zakresie obsługi podejmuje dyspozytor po analizie prognoz i panujących warunków.
- Pracownicy nie mają dyżurów stacjonarnych. Dyżurują pod telefonami.
- Podwykonawcy mają w umowach określony czas reakcji od zgłoszenia.
- Przy niewielkich opadach rejony podwykonawców obsługujemy własnymi siłami.
- Czas jednorazowego odśnieżenia rejonu poza centrum ok. 8 godz.
- Centrum obsługuje ZUK w ok. 3 godz.
- Priorytetem w obsłudze jest częstotliwość ruchu samochodowego, dostępność dla środków komunikacji publicznej, ukształtowanie terenu (wzniesienia, zjazdy).
- Naszym celem jest utrzymanie przejezdności dróg. Jedne drogi wystarczy odśnieżyć ( płaskie o niewielkim natężeniu ruchu), inne koniecznie posypywać solą drogową ( podjazdy, duże natężenie ruchu).
- Poglądowo jednokrotna obsługa wszystkich dróg gminnych z ich odśnieżeniem i posypaniem solą to koszt ok. 50 000 zł (dane na podstawie podpisanych umów na sezon 2024/2025).
- W związku z potężnym kosztem staramy się gospodarować zasobami racjonalnie.
KONTAKT i ZGŁOSZENIA PROBLEMÓW:
- Uwagi i zgłoszenia najlepiej kierować do Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego (PCZK) tel. 32 - 3260430 lub tel. komórkowy 798 717 178 - które dyżuruje całodobowo i powiadomi za Państwa odpowiednich właścicieli dróg odpowiedzialnych za zimowe utrzymanie danej drogi.
ZGŁOSZENIA BEZPOŚRDNIE DO WŁAŚCICIELA DROGI:
- Na wstępie trzeba wiedzieć czyja to droga, więc polecam kliknąć spis dróg i sprawdzić z kim się kontaktować: CZYJA TO DROGA I KTO ZA NIĄ ODPOWIADA?
- Zgłoszenia dotyczące WYŁACZNIE DRÓG GMINNYCH można kierować bezpośrednio do Zakład Usług Komunalnych tel. 32 2262551 lub kom. 690 488 090 (dni robocze 7.00 - 15.00);
- Zgłoszenia dotyczące WYŁACZNIE DRÓG POWIATOWYCH można kierować bezpośrednio do firmy odpowiedzialnej Darko, Mikołów ul. Przelotowa 3H, tel.: 794 177 852 lub właściciela - Powiatowy Zarząd Dróg 32 2244499, tel. komórkowy 512 294 375 (dni robocze 7.00 - 15.00);
- Zgłoszenia dotyczące WYŁACZNIE DRÓG WOJEWÓDZKICH można kierować bezpośrednio do firmy Smart Plac Sp. z o.o., Rybnik, ul. Podmiejska 89 A, tel.: 724 350 300;
- Zgłoszenia dotyczące WYŁACZNIE DRÓG KRAJOWYCH można kierować bezpośrednio do tel. 32 - 259 67 06.
*****************************************