Aktualności
Wróć Kilka wyjaśnień w sprawie MDK w Mikołowie
Od stycznia 2016 roku funkcjonuje nowa jednostka pod identyczną nazwą Miejski Dom Kultury.
Jednostka powstała w wyniku połączenia dwóch jednostek: starego Miejskiego Domu Kultury i Mikołowskiego Impresariatu Kultury.
Moim głównym celem połączenia tych jednostek było znalezienie oszczędności i usprawnienie funkcjonowania jednostek kultury w naszym mieście. Nie rozumiałem, po co zostały stworzone i finansowane dodatkowe instytucje, dublujące działania, które może realizować jedna. Wolę więcej środków finansowych wydać na konkretny cel niż na jego osiąganie, czyli w tym przypadku na tworzenie kolejnego bytu i etatów obsługujących kilka tożsamych imprez.
Tworząc nowy MDK miałem na celu doprowadzenie do zmiany w funkcjonowaniu jednostki oraz poprawy panującej w niej atmosfery. Czy się to udało i czy taka zmiana była potrzebna pozostawiam do Państwa oceny.
Powyższych zmian chciałem dokonać bez zbędnego zamieszania, informując byłą już Panią Dyrektor Damaris Stencel o moim zamiarze. Niestety Pani Dyrektor nie wyraziła zgody na zakończenie współpracy za porozumieniem stron. Następnie w trakcie Dni Mikołowa pożegnała się ze wszystkimi, dziękując za współpracę, po czym odeszła na L4 do końca 2015 roku.
Nieobecność osoby decyzyjnej w jednostce oraz brak właściwych upoważnień dla pozostałych pracowników zaczęła paraliżować funkcjonowanie MDK. W tym przypadku, Rada Miejska została zmuszona do wprowadzenia zmian w statucie jednostki w celu usprawnienia jej działania. Decyzją Rady Miasta ustanowiono stanowisko Zastępcy Dyrektora MDK, który przejął kierowanie jednostka w trakcie nieobecności Dyrektora. Powołanie Zastępcy Dyrektora było niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania jednostki i m.in. wypłaty wynagrodzeń dla pracowników. W celu sprawdzenia prawidłowości funkcjonowania MDK zostały przeprowadzone kontrole wewnętrzne.
Z końcem grudnia odwołałem ze stanowiska Dyrektora Panią Stencel, która jednak razem z wszystkimi pracownikami łączonych jednostek została przejęta przez nowy MDK. W styczniu 2016r. po powrocie byłej Dyrektor z L4, zostało wręczone jej wypowiedzenie z pracy. Ponownie mogliśmy zakończyć naszą współpracę bezproblemowo. Po otrzymaniu wypowiedzenia Pani Stencel zaczęła kierować skargi do Rady Miasta na działania Burmistrza, które dotyczyły m.in. nieprzyznania dodatku specjalnego wysokości 40% pensji za zorganizowanie Dni Mikołowa. Już w samym 2015 Pani Dyrektor dostała nagrodę 7200zł za 2014 i jubileuszowej kolejne 7200zł.
By nie było w tej sprawie żadnych niejasności i niedomówień udostępniam wszelkie oficjalne materiały w tej sprawie na BIPie UM, opisuje szczegóły, a także chętnie odpowiem na wszelkie pytania.
Link do BIP UM: http://bip.mikolow.eu/index.php/dokumenty/7393
Poniżej zamieszczam odpowiedzi udzielone na pytania kierowane do mnie przez dziennikarzy.
1. Dlaczego odwołał pan ze stanowiska dyrektora MDK panią Damaris Stencel? Rozmawialiśmy tuż pod Dniach Mikołowa 2015. Wspominał pan wówczas, że są jakieś personalne niesnaski pomiędzy dyrektor a pracownikami. Proszę powiedzieć, czy to był powód odwołania? Skąd ta wiedza? Czy ktoś oficjalnie się skarżył na dyrektor (pismo, notatka służbowa, spotkanie z panem)? Kto się skarżył? Co konkretnie było nie tak w tych relacjach?
Młodzież narzekała, że nie mają szans na korzystanie z MDK, uciekła nam młodzież do innych miejscowości, przyszła do mnie większość pracowników MDK i skarżyło się na złe traktowanie, zła atmosferę i sytuację w MDK. Miałem nadzieję, że po naszej rozmowie z początku kadencji Pani Dyrektor zmieni sytuację w MDK ale skoro się to jej nie udało poinformowałem Ją, że chciałbym zrezygnować ze współpracy. Po tej informacji Pani Dyrektor się z wszystkimi pożegnała w czasie Dni Mikołowa i odeszła na L4 do końca grudnia 2015.
2. Kiedy (dokładna data) odwołał pan D. Stencel?
Z Końcem grudnia 2015 roku nastąpiło odwołanie ze stanowiska dyrektora, zaś wypowiedzenie biegnie od 1 lutego czyli do końca kwietnia nie jest dyrektorem ale na dotychczasowej pensji pracownikiem MDK.
3. Czy to prawda, że obecnie (na dzień 25 stycznia 2016) Damaris Stencel jest na okresie wypowiedzenia bez konieczności świadczenia pracy?
3.1 Jeśli tak, to od kiedy do kiedy?
Tak od 1 lutego do 30 kwietnia na wypowiedzeniu bez konieczności świadczenia pracy.
3.2 Czy w tym okresie otrzymuje (otrzymywać będzie) pieniądze (pensję, kwoty z innego tytułu) z budżetowych pieniędzy?
Tak otrzymuje jako pracownik MDK tyle ile otrzymywała na stanowisku dyrektora, nie ma innej możliwości takie są przepisy obowiązujące w tym zakresie.
3.3 Jaka to będzie kwota? Proszę ją podać w rozbiciu na miesiące?
Dyrektor miała pensje 7200 zł brutto i tyle musi otrzymywać miesięcznie do końca kwietnia.
4. Kiedy powołał pan na stanowisko dyrektor MDK panią Izabelę Paździorek-Jakubowską?
Pani Izabela Paździorek - Jakubowska jest dyrektorem nowego MDK od 1 stycznia 2016.
5. Czy były jakieś inne kandydatury na to stanowisko? Czy na to stanowisko zorganizowano konkurs? Pytam, bo często podkreśla pan transparentność swoich działań jako burmistrz.
Planowałem konkurs ale z uwagi na zbyt krótki czas oraz chcąc zaoszczędzić finanse zdecydowałem się (za aprobatą radnych, z którymi staram się podejmować większość decyzji wspólnie) nie organizować konkursu, a skorzystać z możliwości powołania dyrektora przez burmistrza.
6. Ile zarabia miesięcznie nowa dyrektor MDK?
Nowa dyrektor zarabia 5500 zł brutto. Jednocześnie mianowanie Pani Paździorek -Jakubowskiej nie zwiększyło ilości etatów w MDK, co by nastąpiło w przypadku wybrania innego dyrektora w konkursie. Pani Paździorek - Jakubowska zarabiała przed mianowaniem 3750 zł. brutto więc dodając jej do pensji 1750 zł brutto zyskałem nowego Dyrektora, zresztą o mianowanie Jej na to stanowisko prosiła cała załoga, a zależało mi na poprawie sytuacji pracowniczej i atmosfery w MDK.
7. Proszę o komentarz: w publicznych wystąpieniach oraz w korespondencji do urzędników UM i podległych ratuszowi instytucji podkreśla pan konieczność oszczędzania („zaciskania pasa”) w trudnej sytuacji budżetowej miasta. Jak to się ma do pana działań w MDK? Obecnie – z mojej wiedzy wynika - że płaci pan pensje dwóch osobom: odwołanej dyrektor na wypowiedzeniu oraz nowej, powołanej dyrektor.
Proszę pamiętać, że rozpatrujemy tę sprawę jako proces długofalowy, wieloletni, wiadomym jest, że przez krótki okres czasu te wydatki są zróżnicowane w stosunku do przyszłych oszczędności, na co nie mamy wpływu, ponieważ tak stanowią przepisy powszechnie obowiązującego prawa, w szczególności w zakresie prawa pracy. Warto również zauważyć, że Pani Paździorek-Jakubowska już wcześniej była zatrudniona w MDK, więc tak naprawdę z 2 etatów robimy jeden, bo na miejsce Pani Paździorek-Jakubowskiej wcześniej niezajmowane, nie zatrudniono i nie przewiduję się zatrudnienia nowego pracownika. Tak więc z dwóch pensji 7200 zł. brutto i 3750 zł. brutto pozostanie 5500 zł. brutto, co da miesięcznie 5450 zł. brutto oszczędności. Co do oszczędności wynikających z połączenia jednostek oraz zmian na stanowisku dyrektora to w skali roku wynosić one będą łącznie ok. 214 tysięcy zł. Kwota ta wynika także ze zmniejszenia etatów w byłym Impresariacie Mikołowskim (140 tysięcy) oraz wspomnianych zmian na stanowisku Dyrektora (74 tysięcy).Niektóre zmiany zostały wprowadzane z dniem 31 grudnia 2015, pozostałe zostaną wprowadzone 31 marca 2016 roku oraz wcześniej wymieniona 30 kwietnia 2016 roku. Zysk dla budżetu jak widać jest niemały. W kwocie oszczędności nie uwzględniono nagród, które były przyznawane w latach poprzednich.
8. Jeszcze chciałem zapytać o następującą kwestię: z moich ustaleń wynika, że 25 sierpnia 2015 r. Rada Miejska uchwaliła zmianę w statucie MDK, która pozwalała powołać wicedyrektora MDK. We wrześniu 2015 r. powołał pan na to stanowisko Izabelę Paździorek-Jakubowską. 27 października radni uchwalili uchwałę w sprawie połączenia od 1 stycznia 2016 r. MDK i MIK. W tej uchwale jest zapis, że dokument z 25.08.2015 (o możliwości powołania wicedyrektor MDK) stracił ważność. Uchwała z 27.10.2015 weszła w życie dwa tygodnie po opublikowaniu w dzienniku wojewody – czyli 1.12.2015 r. Czy nie jest więc tak, że w miesiącu grudniu 2015 r. wicedyrektor MDK działała bezpodstawnie i bezpodstawnie otrzymała wynagrodzenie za ten miesiąc?
Rzeczywiście gdyby dosłownie interpretować zapisy uchwały o łączeniu MDK z Impresariatem , to można zauważyć, że uchyla ona także cały statut starego MDK, a więc ktoś mógłby pomyśleć , że stary MDK przestał istnieć 1 grudnia 2015 , jednak skoro łączyliśmy jednostki od 1 stycznia 2016 to celowość tej uchwały wskazuje, że dotyczy ona tworzenia nowego MDK od 1 stycznia 2016 a nie od 1 grudnia 2015.
9. Ile Izabela Paździorek-Jakubowska zarabiała jako zastępca dyrektora MDK?
Jako Zastępca 3750 zł brutto, a obecnie 5500 zł brutto miesięcznie
10. Z czego wynika zarzut, że Pani Dyrektor Damaris Stencel obniżała niezgodnie z przepisami czynsz swojej mamie wynajmującej lokal pod klub Relaks w starym MDK?
Jak wskazuje kontrola i dostępne dokumenty oraz obowiązujące w tamtych latach przepisy, tylko Komisja Budżetowa Rady Miejskiej mogła podjąć decyzję o obniżeniu czynszu. Tymczasem Pani Dyrektor występowała do burmistrza z prośbą o zgodę na obniżkę czynszu, burmistrz taką zgodę opiniował pozytywnie i kierował sprawę do Komisji Budżetowej RM, jednak Komisja takiej zgody nie wyrażała, a czynsz obniżano. Proszę zauważyć, że w tym samym czasie gdy pod pretekstem przyszłego remontu czynsz w lokalu Relax obniżano, w mniej atrakcyjnym lokalu wynajmowanym na zapleczu pod Zakład Szklarski czynsz podwyższono. Suma obniżki czynszów bez właściwej zgody wynosi na dziś 125 172,00zł.
11. Podobno lokale są nadal wynajmowane w takiej cenie?
Gdy zostałem burmistrzem chciałem rozwiązać umowy pod wynajem lokali w MDK, gdyż uważam że skoro brakuje w nim miejsca na kółka dla dzieci i młodzieży, a te działają np. na Krawczyka w kiepskich lokalach, to należy te lokale im udostępnić. Rozmawiając z najemcami uległem prośbom, by nie zmieniać najmu gdy ich właścicielki przejdą na emeryturę, czyli do maja 2016 roku z klubem Relaks i do jesieni 2017 z Zakładem Szklarskim. Biorąc także pod uwagę chęć remontu MDK, do którego wtedy kółka zainteresowań i tak by się nie wprowadzały, uznałem takie rozwiązanie za dopuszczalne. Warto też zauważyć, że ja już nikomu nie ustalałem czynszu tylko nie zmieniałem wprowadzonego przez była Dyrektor. Poza tym dziś już mamy inne przepisy w tym zakresie i obecnie, w przeciwieństwie do poprzednich lat, burmistrz może podjąć decyzję samodzielnie o obniżeniu czynszu.
12. Podnoszony jest także problem nieprawidłowo prowadzonych przetargów w MDK.
MDK jako jednostka zamawiał druk materiałów powiedzmy dwojakiego rodzaju, a mianowicie Gazety Mikołowskiej i innych. Nie wiadomo dlaczego, na druk gazety robiono typowy przetarg, w którym wygrywała najtańsza drukarnia. Natomiast na pozostałe materiały robiono tylko zapytania ofertowe i wybierano ofertę drukarni męża Pani Dyrektor. Tymczasem w takich sytuacjach i zgodnie z przepisami przetarg powinien być robiony na całość wydruku.
Z uszanowaniem
Burmistrz Mikołowa
Stanisław Piechula